Keräämme tänne asiakkaiden esittämiin kysymyksiin vastauksia.
Aloita avaamalla käyttäjätili verkkopankkitunnuksillasi ja yhteystiedoilla – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).
Jotta löydät vuokralaisen palvelusta, hänen täytyy avata käyttäjätili. Samassa yhteydessä teemme vuokranhakijoille riskianalyysin – haemme vuokralaisen luottotiedot ja pankkitilin tapahtumat. Jotta vuokranhakija tietää miten toimia, sinun tulee vuokranantajana pyytää vuokranhakijaa avaamaan käyttäjätili osoitteessa digivakuus.fi – tilin avaaminen ottaa aikaa minuutin ja palvelun käyttäminen on vuokralaiselle täysin ilmaista.
Tässä tapauksessa emme voi myöntää Digivakuutta. Huomaathan kuitenkin, että jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä, tämä voi tarkoittaa sitä, että vuokranhakija tietää, ettei tule läpäisemään testiä (esimerkiksi, vuokranhakija tietää, että hänen tulonsa ovat hyvin epäsäännölliset ja maksukyky ei riitä vuokranmaksuihin).
Kyllä – koko homma hoidetaan digitaalisesti – Digivakuus on tilattavissa välittömästi tilin avaamisen jälkeen.
Kyllä. Vuokranantajana ja vuokravälittäjänä voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.
Tietosi, eli nimesi ja yhteystietosi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse pyytää poistamaan tilisi, ellei tilillä ole sellaisia tapahtumia, jotka edellyttävät tilin säilyttämistä (esimerkiksi aktiivinen Digivakuus -tilaus).
Tilaaminen on hyvin helppoa: hae vuokralainen palvelusta ja tilaa. Katso ohjeet täältä.
Valitettavasti ei. Ne vuokranhakijat, jotka riskitestin perusteella eivät tule suoriutumaan vuokranmaksuista, eivät saa vakuutta. Voitte tarkistaa vakuuskelpoisuuden joko paikan päällä vuokraustilanteessa, tai etukäteen (tarkistaminen ottaa aikaa noin minuutin).
Voimassa oleva kirjallinen vuokrasopimus, kotivakuutus ja alkutarkastus (valokuvat). Vuokralaisen tulee myös läpäistä palvelun riskitesti.
Kun haet vuokralaisen palvelusta ja yrität tilata hänelle Digivakuutta, palvelu ilmoittaa, jos vakuuskelpoisuutta ei ole (”Valitettavasti vuokralainen ei ole vakuuskelpoinen”).
Vakuusmäärä on 500 – 3000 euroa. Vakuusmäärän valinnassa on 250 euron stepit: esimerkiksi 500, 750, 1000, 1250, … Määräksi valitaan yleensä kahden kuukauden vuokraa vastaava määrä. Esimerkiksi, jos vuokra on 700 € / kk, voit ottaa joko 1250 € tai 1500 € vakuuden. Digivakuus kattaa vahingot tähän määrään asti.
Opiskelijan tapauksessa on olemassa riski, että automatiikka tulkitsee vuokranhakijan olevan maksukyvytön. Teemme kuitenkin manuaalisesti poikkeuksia, eli voimme pyynnöstä selvittää vuokranhakijan maksukyvyn muilla tavoin kuin koneellisesti, eli selvittää suullisesti opiskelupaikan ja tulevat opintotuet, ja sen jälkeen muuttaa raportin pisteet niin, että halija on vakuuskelpoinen. Myös takaus on mahdollinen (lue alta).
Jos taas vuokranantajia on kaksi, tähän riittää se, että yksi vuokranantaja tilaa vakuuden > tilaaja voi olla myös kuka tahansa muu, esim. vuokravälittäjä > riittää, että vakuus on tilattu oikealle vuokralaiselle, ja oikeaan osoitteeseen (maksaja voi olla siis kuka tahansa).
Jos vuokralaisia on kaksi, yksinkertaisin tapa on se, että Digivakuus otetaan molemmille, eli jaetaan esim. 1500€ vakuus kahteen 750€ vakuuteen. Lue lisää täältä.
Tarkistamme jokaisen vuokranhakijan taustat ennen Digivakuuden myöntämistä. Vuokralaisten taustaselvityksessä käytämme luottotietoja, sekä pankkitilin tapahtumiin perustuvaa riskianalyysia, jossa selvitämme maksuhäiriöt, maksukyvyn eli tulot ja menot, sekä luotot ja uhkapelaamisen. Lue lisää täältä.
Hyvin helposti. Pyydä vuokranhakijaa kirjautumaan palveluun – tämä on vuokranhakijalle maksutonta. Sen jälkeen hae vuokranhakija palvelusta ja klikkaa TILAA DIGIVAKUUS -nappia: palvelu kertoo, jos vuokranhakija ei ole vakuuskelpoinen (tässä tapauksessa ko. vuokranhakijalle ei voida tilata Digivakuutta).
Kyllä – raportti on saatavana myös erikseen, hintaan 14,90 € (alv 24%). Korporaatioille ja vuokravälittäjille hinta on edullisempi. Lue lisää täältä.
Olet maksanut Vuokralaisraportin mutta vuokralainen on ehtinyt poistaa raportin ennen kuin ehdit nähdä sitä. Korvataanko tämä? Valitettavasti ei.
Ostohetkellä raportti on saatavilla, mutta vuokralaisella on kuitenkin oikeus poistaa tietonsa milloin tahansa, ja poiston jälkeen raportti ei ole enää saatavilla.
Vuokralaisen velvoitteiden laiminlyönnistä aiheutuvat vahingot ja kulut. Digivakuus kattaa muun muassa maksamattomat vuokrat, sekä laiminlyönneistä aiheutuneet korjaus- ja siivouskustannukset. Korvauksena maksetaan enintään valitsemasi vakuutusmäärä (500 € - 3 000 €). Digivakuus kattaa vuokrasopimuksen mukaisia velvoitteita, sekä toistaiseksi voimassa olevaan-, että määräaikaiseen sopimukseen.
Korvaukset ovat usein tulkintakysymyksiä, ja tässä on useimmiten tukeuduttava valokuviin (alku- ja lopputilanne). Myös paikan päällä käyminen voi olla joskus tarpeen. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että korvaamme sen, mitä useimmat vuokranantajat pitävät korvattavana vahinkona, esimerkiksi normaalia suuremmat naarmut lattiassa, selkeästi puutteellinen loppusiivous, tai jos seinästä puuttuu pala (sitä on vasaroitu). Nämä siis esimerkkeinä.
Esimerkiksi asukas on vaurioittanut asunnon seiniä mikä ei ole normaalista käytöstä johtuvaa, niin miten määritellään korvauksen summa? Onko se automaattisesti vakuuden maksimisumma vai jotain muuta?
Normaalistakäytöstä johtumattomat vauriot korvataan siihen summaan asti mitä vaurion korjaaminen maksaa, kuitenkin aina valitun vakuussumman rajoissa (maksimi on 3000 €).
Yritämme tehdä nopeita päätöksiä, eli lähtökohtaisesti mieluummin korvaamme, sen sijaan että lähtisimme käyttämään tarpeettomasti aikaa asian tutkimiseen, ja pitkäkestoiseen neuvotteluun osapuolten kanssa.
Jos vuokranantaja tekee esimerkiksi loppusiivouksen-, tai pienen korjaustyön itse, oman työn osuutta ei voida vähentää. Ostopalvelut, kuten tarvikkeiden osuus voidaan vähentää. Oman työn osuus ei ole myöskään perimiskelpoinen kulu, eli sitä ei saa perittyä vuokralaiselta. Jos työ ostetaan ulkopuoliselta taholta, kaikki siihen liittyvät kulut ovat vähennettävissä (niiltä osin, kuin ostetuilla palveluilla korjataan nimenomaista vahinkoa).
Lähtökohtaisesti – kyllä. Voit lukea lisää blogista täältä.
Ota meihin yhteyttä täällä.
Vuokratieto. Päätös tehdään sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla on, asiaan liittyen. Esimerkiksi, jos sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme vuokralaisen luvalla tarkistaa asian vuokralaisen pankkitililtä automaattisesti, ja vahvistaa väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuvien esittämään näyttöön.
Jos vuokralainen peruu kotivakuutuksensa kesken vuokrasopimuksen - Digivakuus korvaa ne vahingot, jotka myös rahavakuus hyvän korvaustavan mukaisesti korvaisi, esimerkiksi sisäikkunan rikkoutuminen. Vesivahingot, ja muut laajat vuokralaisen aiheuttamat vahingot käsitellään tapauskohtaisesti.
Ota yhteys myyntiin. 029 -numeroiden hinta matkapuhelimella soitettaessa 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min. Vaihde on auki arkipäivinä klo 09.00-17.00.