Digivakuus

Usein kysyttyä

Keräämme tänne asiakkaiden esittämiin kysymyksiin vastauksia.

Miten aloitan?

Aloita avaamalla käyttäjätili verkkopankkitunnuksillasi ja yhteystiedoilla – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).

Pyydä vuokralaista avaamaan käyttäjätili

Jotta löydät vuokralaisen palvelusta, hänen täytyy avata käyttäjätili. Samassa yhteydessä teemme  vuokranhakijoille riskianalyysin – haemme vuokralaisen luottotiedot ja pankkitilin tapahtumat. Jotta vuokranhakija tietää miten toimia, sinun tulee vuokranantajana pyytää vuokranhakijaa avaamaan käyttäjätili osoitteessa digivakuus.fi – tilin avaaminen ottaa aikaa minuutin ja palvelun käyttäminen on vuokralaiselle täysin ilmaista.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu avaamaan tiliä?

Tässä tapauksessa emme voi myöntää Digivakuutta. Huomaathan kuitenkin, että jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä, tämä voi tarkoittaa sitä, että vuokranhakija tietää, ettei tule läpäisemään testiä (esimerkiksi, vuokranhakija tietää, että hänen tulonsa ovat hyvin epäsäännölliset ja maksukyky ei riitä vuokranmaksuihin).

Ovatko palvelut käytettävissä heti tilin avaamisen jälkeen?

Kyllä – koko homma hoidetaan digitaalisesti – Digivakuus on tilattavissa välittömästi tilin avaamisen jälkeen.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Kyllä. Vuokranantajana ja vuokravälittäjänä voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Miten poistan käyttäjätilini?

Tietosi, eli nimesi ja yhteystietosi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse pyytää poistamaan tilisi, ellei tilillä ole sellaisia tapahtumia, jotka edellyttävät tilin säilyttämistä (esimerkiksi aktiivinen Digivakuus -tilaus).

Miten tunnistatte käyttäjät?

Kaikki käyttäjät tunnistetaan vahvalla menetelmällä, verkkopankkitunnuksia käyttäen. Voit siis olla varma siitä, että vuokranhakija on se henkilö, kuka hän väittää olevansa

Miten tilaan Digivakuuden?

Tilaaminen on hyvin helppoa: hae vuokralainen palvelusta ja tilaa. Katso ohjeet täältä.

Onko kaikkien vuokranhakijoiden mahdollista saada Digivakuus?

Valitettavasti ei. Ne vuokranhakijat, jotka riskitestin perusteella eivät tule suoriutumaan vuokranmaksuista, eivät saa vakuutta. Voitte tarkistaa vakuuskelpoisuuden joko paikan päällä vuokraustilanteessa, tai etukäteen (tarkistaminen ottaa aikaa noin minuutin).

Mitä vaatimuksia palvelun ottamiselle on?

Voimassa oleva kirjallinen vuokrasopimus, kotivakuutus ja alkutarkastus (valokuvat). Vuokralaisen tulee myös läpäistä palvelun riskitesti.

Mistä näen, onko vuokranhakija vakuuskelpoinen?

Kun haet vuokralaisen palvelusta ja yrität tilata hänelle Digivakuutta, palvelu ilmoittaa, jos vakuuskelpoisuutta ei ole (”Valitettavasti vuokralainen ei ole vakuuskelpoinen”).

Mikä on 'sopiva' vakuusmäärä?

Vakuusmäärä on 500 – 3000 euroa. Vakuusmäärän valinnassa on 250 euron stepit: esimerkiksi 500, 750, 1000, 1250, … Määräksi valitaan yleensä kahden kuukauden vuokraa vastaava määrä. Esimerkiksi, jos vuokra on 700 € / kk, voit ottaa joko 1250 € tai 1500 € vakuuden. Digivakuus kattaa vahingot tähän määrään asti.

Opiskelijat

Opiskelijan tapauksessa on olemassa riski, että automatiikka tulkitsee vuokranhakijan olevan maksukyvytön. Teemme kuitenkin manuaalisesti poikkeuksia, eli voimme pyynnöstä selvittää vuokranhakijan maksukyvyn muilla tavoin kuin koneellisesti, eli selvittää suullisesti opiskelupaikan ja tulevat opintotuet, ja sen jälkeen muuttaa raportin pisteet niin, että halija on vakuuskelpoinen. Myös takaus on mahdollinen (lue alta).

Luottotiedoton / jos pisteet eivät riitä

Jos hakijan pisteet eivät riitä esimerkiksi tulojen tai luottotietojen vuoksi, takaaja voi ottaa vastuun maksuvelvoitteista. Tässä tapauksessa Digivakuus otetaan takaajalle - lue lisää täältä. Sinun tulee lisätä takauksesta lausekkeet vuokrasopimukseen - löydät esimerkkilausekkeet täältä.

Mitä jos vuokranantajia on kaksi

Jos taas vuokranantajia on kaksi, tähän riittää se, että yksi vuokranantaja tilaa vakuuden > tilaaja voi olla myös kuka tahansa muu, esim. vuokravälittäjä > riittää, että vakuus on tilattu oikealle vuokralaiselle, ja oikeaan osoitteeseen (maksaja voi olla siis kuka tahansa).

Mitä jos vuokralaisia on kaksi?

Jos vuokralaisia on kaksi, yksinkertaisin tapa on se, että Digivakuus otetaan molemmille, eli jaetaan esim. 1500€ vakuus kahteen 750€ vakuuteen. Lue lisää täältä.

Miten hoidatte GDPR:n?

Käyttäjä voi milloin tahansa tarkistaa tiedot joita hänestä ylläpidetään, sekä tuhota ne. Esimerkiksi vuokranhakija voi milloin tahansa tarkistaa häntä koskevan vakuuspäätöksen: miltä se näyttää, kuka sitä on katsonut, ja missä vaiheessa se on poistettu.

Mikä on Vuokralaisraportti?

Tarkistamme jokaisen vuokranhakijan taustat ennen Digivakuuden myöntämistä. Vuokralaisten taustaselvityksessä käytämme luottotietoja, sekä pankkitilin tapahtumiin perustuvaa riskianalyysia, jossa selvitämme maksuhäiriöt, maksukyvyn eli tulot ja menot, sekä luotot ja uhkapelaamisen. Lue lisää täältä.

 Miten tarkistan vuokranhakijan vakuuskelpoisuuden?

Hyvin helposti. Pyydä vuokranhakijaa kirjautumaan palveluun – tämä on vuokranhakijalle maksutonta. Sen jälkeen hae vuokranhakija palvelusta ja klikkaa TILAA DIGIVAKUUS -nappia: palvelu kertoo, jos vuokranhakija ei ole vakuuskelpoinen (tässä tapauksessa ko. vuokranhakijalle ei voida tilata Digivakuutta).

Voiko vuokralainen menettää vakuuskelpoisuuden kesken vuokra-ajan?

Ei voi. Teemme siis testin- ja päätöksen ainoastaan yhden kerran (emme seuraa vuokralaisen tilitapahtumia).

Voinko tilata Vuokralaisraportin erikseen – ilman Digivakuutta?

Kyllä – raportti on saatavana myös erikseen, hintaan 14,90 € (alv 24%). Korporaatioille ja vuokravälittäjille hinta on edullisempi. Lue lisää täältä.

Olen maksanut raportin mutta se ei ole saatavilla – mitä nyt tehdään?

Olet maksanut Vuokralaisraportin mutta vuokralainen on ehtinyt poistaa raportin ennen kuin ehdit nähdä sitä. Korvataanko tämä? Valitettavasti ei.

Ostohetkellä raportti on saatavilla, mutta vuokralaisella on kuitenkin oikeus poistaa tietonsa milloin tahansa, ja poiston jälkeen raportti ei ole enää saatavilla.

Mitä Digivakuus korvaa?

Vuokralaisen velvoitteiden laiminlyönnistä aiheutuvat vahingot ja kulut. Digivakuus kattaa muun muassa maksamattomat vuokrat, sekä laiminlyönneistä aiheutuneet korjaus- ja siivouskustannukset. Korvauksena maksetaan enintään valitsemasi vakuutusmäärä (500 € - 3 000 €). Digivakuus kattaa vuokrasopimuksen mukaisia velvoitteita, sekä toistaiseksi voimassa olevaan-, että määräaikaiseen sopimukseen.

Mitä Digivakuus ei korvaa?

Välillisiä vahinkoja: Digivakuus ei kata esimerkiksi menetettyjä vuokratuloja (vuokranantaja ei vuokrasopimuksen päätyttyä saa asuinhuoneistoa vuokrattua uudelleen). Digivakuus ei myöskään kata vahinkoja, joista vuokralainen ei vuokrasopimuksen perusteella ole vastuussa.

Kattaako Digivakuus myös mahdollisia vuokralaisen aiheuttamia vahinkoja asuntoon?

Digivakuus kattaa myös vahinkoja, samoilla periaatteilla kuin perinteinen rahavakuus, hyvää korvauskäytäntöä noudattaen.

Miten määritetään vahingon syntyminen?

Korvaukset ovat usein tulkintakysymyksiä, ja tässä on useimmiten tukeuduttava valokuviin (alku- ja lopputilanne). Myös paikan päällä käyminen voi olla joskus tarpeen. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että korvaamme sen, mitä useimmat vuokranantajat pitävät korvattavana vahinkona, esimerkiksi normaalia suuremmat naarmut lattiassa, selkeästi puutteellinen loppusiivous, tai jos seinästä puuttuu pala (sitä on vasaroitu). Nämä siis esimerkkeinä.

Miten määritetään, kuinka paljon korvataan?

Esimerkiksi asukas on vaurioittanut asunnon seiniä mikä ei ole normaalista käytöstä johtuvaa, niin miten määritellään korvauksen summa? Onko se automaattisesti vakuuden maksimisumma vai jotain muuta?

Normaalistakäytöstä johtumattomat vauriot korvataan siihen summaan asti mitä vaurion korjaaminen maksaa, kuitenkin aina valitun vakuussumman rajoissa (maksimi on 3000 €).

Yritämme tehdä nopeita päätöksiä, eli lähtökohtaisesti mieluummin korvaamme, sen sijaan että lähtisimme käyttämään tarpeettomasti aikaa asian tutkimiseen, ja pitkäkestoiseen neuvotteluun osapuolten kanssa.

Voiko omaa työtä vähentää vakuudesta?

Jos vuokranantaja tekee esimerkiksi loppusiivouksen-, tai pienen korjaustyön itse, oman työn osuutta ei voida vähentää. Ostopalvelut, kuten tarvikkeiden osuus voidaan vähentää. Oman työn osuus ei ole myöskään perimiskelpoinen kulu, eli sitä ei saa perittyä vuokralaiselta. Jos työ ostetaan ulkopuoliselta taholta, kaikki siihen liittyvät kulut ovat vähennettävissä (niiltä osin, kuin ostetuilla palveluilla korjataan nimenomaista vahinkoa).

Korvaako Digivakuus lemmikkien aiheuttamat vahingot?

Lähtökohtaisesti – kyllä. Voit lukea lisää blogista täältä.

Korvaako Digivakuus sopimussakon?

Lähtökohtaisesti kyllä.

Mitä teen ongelmatilanteessa?

Ota meihin yhteyttä täällä.

Kuinka kauan kestää saada korvaus?

Sopimuksen mukaan meillä on 7 päivää aikaa käsitellä- ja maksaa korvausvaatimus. Pyrimme kuitenkin käsittelemään kaikki korvausasiat 3 arkipäivässä. Useimmiten saat korvauspäätöksen ja korvauksen jo seuraavana päivänä.

Kuka päättää korvauksista?

Vuokratieto. Päätös tehdään sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla on, asiaan liittyen. Esimerkiksi, jos sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme vuokralaisen luvalla tarkistaa asian vuokralaisen pankkitililtä automaattisesti, ja vahvistaa väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuvien esittämään näyttöön.

Mitä jos vuokralainen peruu kotivakuutuksensa?

Jos vuokralainen peruu kotivakuutuksensa kesken vuokrasopimuksen - Digivakuus korvaa ne vahingot, jotka myös rahavakuus hyvän korvaustavan mukaisesti korvaisi, esimerkiksi sisäikkunan rikkoutuminen. Vesivahingot, ja muut laajat vuokralaisen aiheuttamat vahingot käsitellään tapauskohtaisesti.

Mitä jos vuokralainen ei anna tarkastaa tilitietojaan maksamattomien vuokrien yhteydessä?

Voimme tarkistaa maksut automaattisesti myös vuokranantajan pankkitililtä - tililtä jonne vuokrat on aikaisemmin maksettu.

Kuka tekee Digivakuus -tilauksen?

Tilauksen tekee vuokranantaja. Jos vuokraustilanteessa on käytössä vuokravälittäjä, tilauksen voi tehdä myös välittäjä.

Miten Digivakuus maksetaan?

Maksaminen tapahtuu maksukortilla, ja valita maksatko kuukausittain vai vuosittain - samaan tapaan kuin jos tilaisit Netflixin tai Spotifyn. Välittäjä voi maksaa myös laskulla.

Voiko Digivakuuden perua?

Kyllä, voit perua milloin tahansa. Huomaa kuitenkin, että vakuusturva päätyy samalla.

Jos irtisanon kesken 12 kk kauden, palautetaanko loppuvuoden maksut?

Kyllä. Palautamme käyttämättä jääneet kuukaudet – lähetä pyyntösi osoitteeseen apua@vuokratieto.fi.

Menetänkö 20 % alennuksen, jos irtisanon kesken 12kk kauden?

Et menetä alennusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteys myyntiin. 029 -numeroiden hinta matkapuhelimella soitettaessa 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min. Vaihde on auki arkipäivinä klo 09.00-17.00.

Your message has been submitted.
We will get back to you within 24-48 hours.
Oops! Something went wrong.