Ohjeet vuokranantajalle Digivakuus™ käyttöönottoon

Vuokratieto- vuokoranantaja-ojentaa-avaimet-vuokralaiselle

Aloita avaamalla käyttäjätili

Tunnistaudu

Avaa sovellus ja tunnistaudu oman verkkopankkisi tunnuksilla - et tarvitse tunnuksia tai salasanoja. Jatkossa kirjaudut sovellukseen samalla tavalla.

Anna yhteystiedot

Anna puhelinumero ja sähköpostiosoite, ja yrityksesi nimi, jos avaat tilin yrityksen nimiin.

Tili on nyt avattu!

Voit nyt hakea vuokralaisesi sovelluksesta ja tilata Digivakuuden!

Vuokratieto-vuokralainen-lähettää-tiedot-vuokranantajalle-automaattisesti
Vuokratieto-vuokralaisraportti-illustraatio

Hae vuokralaisesi sovelluksesta

Hae vuokralainen

Hae vuokralaisesi nimellä - vuokralaisesi ilmestyy hakutuloksiin. Klikkaa vuokralaista.

Valitse palvelu

Klikkaa TILAA DIGIVAKUUS.

Voit siirtyä tilaukseen

Jos vuokranhakija on vakuuskelpoinen, tilauslomake aukeaa ja voit tehdä tilauksen.

Digivakuuden aktivoiminen on hyvin helppoa

Valitse "TILAA DIGIVAKUUS"

Tilaussivu aukeaa.

Valitse vakuussumma

Voit valita vakuuden määrän vapaasti. Esimerkki: jos vuokra on 750€ / kk > 2 kk vakuusmäärä on 1500€.

Maksa ja olet valmis

Maksa maksukortilla, tilaus uusiutuu automaattisesti, kunnes perut tilauksen. Tilauksen jälkeen Digivakuus on heti päällä! Koko homma vei alle minuutin!

Vuokratieto-vuokralaisraportti-illustraatio
huomaa

Pyydäthän vuokranhakijaa rekisteröitymään

Saamme vuokranhakijan tiedot tilin avaamisen yhteydessä - se on vuokranhakijalle nopea- ja turvallinen toimenpide, ja täysin maksuton.

Miksi en löydä vuokranhakijaani palvelusta?

Vuokranhakija ei ole vielä avannut käyttäjätiliä. Ota yhteys vuokranhakijaasi ja pyydä häntä avaamaan käyttäjätili.

Tilin avaaminen on vuokralaiselle ilmaista, ja helppo toimenpide - aikaa menee alle minuutti.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä?

Tässä tapauksessa emme voi luoda vuokranhakijalle raporttia, emmekä voi myöntää hakijalle Digivakuutta.

Jos vuokranhakija ei suostu avaamaan tiliä, tähän voi olla syynä myös se, että hakijalla on maksukyvyssä sellaisia epäselvyyksiä, jotka epäisivät vuokrasopimuksen syntymisen (huomaa, että vuokralainen näkee hänestä tehdyn vuokralaisraportin muokkaamattomana).

Mistä näen onko vuokranhakija vakuuskelpoinen?

Klikkaa TILAA DIGIVAKUUS

Digivakuus tarkistaa luottotiedot, maksukyvyn, tulot ja menot, ja luo näistä kokonaisarvion (pisteet 0-100%). Jos kokonaispisteet ovat 50%, tai enemmän, hakija on vakuuskelpoinen.

Näet päätöksen heti

Jos hakija ei ole vakuuskelpoinen, saat tästä ilmoituksen tilauksen yhteydessä. Muussa tapauksessa tilauslomake aukeaa ja voit tilata Digivakuuden.

Vuokratieto-vuokralainen-lähettää-tiedot-vuokranantajalle-automaattisesti
Vuokratieto-vuokralainen-lähettää-tiedot-vuokranantajalle-automaattisesti

Vuokralaisraportti kertoo vuokralaisen tiedot

Valitse "Katso vuokralaisraportti"

Tilaa käyttöaikaa ja avaa raportti.

Lue raportti

Näet kokonaispisteet ja pisteiden laskentaperusteet, eli luottotiedot, tulot, menot, maksukyvyn, ja muuta.

Huomaathan

Raportti on erillinen maksullinen palvelu - Digivakuuden käyttäminen ei edellytä raportin avaamista. Avataksesi raportin, tarvitset vuokranhakijan luvan. Voit pyytää lupaa automaattisesti raportin avaamisen yhteydessä.

Luethan myös nämä ohjeet

Tärkeää tietoa, joka voi vaikuttaa korvauksiin.

Usein kysyttyä

Lisää kysymyksiä ja vastauksia
yleistä | korvaukset

Onko Vuokratiedon käyttäminen turvallista?

Kyllä, ehdottoman turvallista. Tietoturva on ollut alusta asti Vuokratiedon kehityksen kulmakivi - tiedot kerätään-, säilytetään- ja poistetaan GDPR:n mukaisesti - tietoturvallisesti.

Miksi käyttää Vuokratietoa?

Vuokratieto poistaa tarpeen rahavakuudelle - saat rahasi parempaan käyttöön. Lisäksi sinun ei tarvitse miettiä, pidättääkö vuokranantajasi vuokravakuutesi joka tapauksessa, vaikka kaikki vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteesi olisi täytetty.

Miten aloitan?

Aloittaminen on hyvin helppoa. Avaa käyttäjätili Vuokratieto -sovellukseen ja anna vuokranantajallesi lupa lukea tietojasi – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Miten avaan käyttäjätilin?

Avaa tili verkkopankkitunnuksillasi ja sähköpostiosoitteellasi – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).Tilin avaamisen yhteydessä palvelu pyytää sinua antamaan verkkopankkitunnukset uudelleen, tällä kertaa tiliotteiden hakemiseksi.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Palvelu on toistaiseksi tarkoitettu ainoastaan kuluttajille (vuokralaisena). Vuokranantajana voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Mihin tarkoitukseen Vakuuspalvelu on tehty?

Vakuuspalvelu on tehty korvaamaan rahavakuus. Sinun ei siis tarvitse maksaa vuokranvakuutta, jos käytät vuokranantajasi kanssa Vuokratiedon Vakuuspalvelua.

Miten se toimii?

Se toimii samalla tavalla kuin perinteinen vuokranvakuus – jos sinulla jää esimerkiksi vuokria maksamatta, vuokranvakuutta joudutaan käyttämään kattamaan maksamattomat vuokrat. Korvauksen vuokranantajalle maksaa kuitenkin Vuokratieto - ei vuokralainen.

Vakuuspalvelu on omavelkainen takaus, joka annetaan vakuudeksi siitä, että vuokrasopimukseen perustuvat vuokralaisen velvoitteet tulevat täytetyksi. Takaus annetaan vuokralaiselta vaadittavan rahavakuuden sijaan.

Vakuuden ottajana ja takauksen edunsaajana on vuokranantaja.

Pitääkö minun korvata Vakuuspalvelun perusteella maksetut takausmaksut?

Kyllä. Mikäli Vuokratieto maksaa takauksen perusteella korvausta vuokranantajalle (joko osittain tai kokonaan), syntyy Vuokratiedolle oikeus periä korvausta vastaava määrä vuokralaiselta. Vuokralaisen tulee siis huolehtia asunnon kunnosta ja loppusiivouksesta, sekä ja vuokrista ja muista vuokrasopimuksessa sovituista maksuista.

Kuka voi saada Vakuuspalvelun?

Vuokratieto tekee vakuuspäätöksen hakijakohtaisesti, samalla tavalla kuin luottolaitoksen tekevät päätöksen luotosta. Jos vuokranhakijana saat positiivisen vakuuspäätöksen, vuokranantajasi voi liittää sinut Vakuuspalveluun.

Miten otan Vakuuspalvelun käyttöön?

Vuokralaisena sinun tarvitsee ainoastaan rekisteröityä Vuokratietoon – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Kuka tekee päätöksen korvauksista?

Vuokratieto. Päätös tehdään suosimatta kumpaakaan osapuolta sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla asiaan liittyen on. Esimerkiksi, jos vuokranantaja väittää, että sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme luvallasi tarkistaa tämän pankkitililtäsi automaattisesti (ihminen ei näe tilitapahtumia), ja joko vahvistaa tai kumota väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuviin.

Mitä vakuus kattaa?

Vakuus kattaa samat asiat kuin perinteinen vuokranvakuus, vuokranantajan valitsemaan summaan asti (500€ - 3000€).

Hakemukseni on hylätty – mitä teen?

Teemme automaattisen analyysin luottotiedoistasi, tuloistasi ja menoistasi, ja hylkääminen johtuu siitä, että kokonaispisteesi eivät ole riittävät. Voit tarkistaa raporttisi Vuokratiedosta ja katsoa puuttuuko raportista tietoja, kuten esimerkiksi tuloja. Sen jälkeen voit halutessasi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme apua@vuokratieto.fi, ja pyytää hakemusta käsiteltäväksi uudelleen (pyydämme sinua sen jälkeen tarkentamaan annettuja tietoja).

Tarvitaanko Vakuuspalvelun tilaamiseen Vuokralaisen suostumus?

Kyllä. Vakuuspalvelun tilaamiseen tarvitaan aina Vuokralaisen nimenomainen suostumus, joka annetaan Sovelluksessa - asetuksista. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että annat valitsemillesi vuokranantajille pääsyn tietoihisi, ja samalla annat suostumuksen vakuuspalvelun tilaamiseen.

Voidaanko Vakuuspalvelu tilata useammalle henkilölle?

Vuokranantaja voi tilata Vakuuspalvelun joko yhdelle tai useammalla Vuokrasopimuksen allekirjoittaneelle henkilölle (”asunnon haltijat”). Tällöin vakuusmäärä yleensä jaetaan tasan asunnon haltijoiden kesken, mutta on sovittavissa vuokranantajan ja vuokralaisten kesken.

Voidaanko Vakuuspalvelu tilata jollekin muulle kuin asunnon haltijalle?

Vuokranantaja voi tilata Vakuuspalvelun myös henkilölle, joka ei ole Vuokrasopimuksen allekirjoittaja, eli asunnon haltija. Kyseinen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun vanhemmat asettavat vuokrasopimukselle vuokravakuuden lapsensa puolesta.

Mihin tarkoitukseen se on tehty?

Kun olet hakemassa vuokra-asuntoa, joudut usein toimittamaan vuokranantajalle tulo- ja menotietojasi. Vuokratieto koostaa puolestasi kaiken tarvittavan tiedon tietoturvalliseen ja digitaaliseen raporttiin, jonka vuokranantajasi lukee Vuokratieto -sovelluksessa.

Vuokratiedon raportti korvaa kaikki vuokranantajaa kiinnostavat tiedot: palkkatositteet, luottotiedot ja vuokranmaksuihin liittyvät maksutapahtumat tiliotteista. Jaat vuokranantajalle ainoastaan olennaisen, riskittömästi ja maksutta - muutamalla napin painalluksella.

Miten raportti luodaan?

Vuokratieto hakee tiliotteesi Open Banking -järjestelmällä. Sen jälkeen Vuokratiedon tekoäly muokkaa tuhansista tilitapahtumistasi tietoturvallisen raportin, poistaen tilitapahtumista kaiken epäolennaisen, ja jättäen raporttiin pienen osan, eli ainoastaan sen, mikä vuokranantajaa ammatillisessa mielessä kiinnostaa.

Tieto on saatavilla ainoastaan sovelluksessa (raporttia ei voi ladata sovelluksesta ulos), ja se on saatavilla ainoastaan niille palveluun rekisteröityneille vuokranantajille, joille olet antanut luvan lukea tietojasi.

Miten raportin pisteet määritellään?

"Pisteet" on yhteenveto raportin osioista, kuten tulot, luottotiedot ja kulutusluotot. Painokertoimet ovat: luottotiedot 20%, tulot 30%, maksukyky 30% ja kulutusluotot 20%. Esimerkiksi, jos sinulla on luottohäiriömerkintöjä, se vaikuttaa pistemäärääsi enintään 20%.

Onko minun luotava raportti, jos vuokra-asunnon omistaja pyytää sitä?

Ei ole. Voit edelleen lähettää tietosi ’vanhalla tavalla’, eli näyttää palkkatositteet ja muut pyydetyt asiakirjat vuokranantajalle, tai lähettää ne sähköpostin liitteenä, tai olla kokonaan luovuttamatta tietojasi (valinta on sinun). Jos päätät lähettää tietosi sähköpostilla (palkkatositteet tai tiliotteet sähköpostin liitteenä), muista tietoturvasi, eli pyyhi/mustaa tapahtumista yli ne tapahtumat, jotka eivät kuulu vuokranantajalle.

Muistathan myös, että emme voi myöntää Vakuuspalvelua, ellet ensin avaa käyttäjätiliä, ja samalla luo raporttia (käytämme raportin tietoja vakuuskelpoisuutesi selvittämisessä).

Voinko nähdä tiedot etukäteen?

Kyllä. Voit antaa Vuokratiedon laatia sinulle raportin, ja katsoa miltä tiedot näyttävät (saat nähtäväksesi raportin täsmälleen samanlaisena kuin mitä vuokranantajat näkevät katsoessaan raporttiasi).

Jos tarvitset harkinta-aikaa, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi. Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Voinko poistaa tietoni milloin haluan?

Kyllä. Tietojen poistaminen on hyvin helppoa: mene asetuksiin, klikkaa ”POISTA” ja ”VAHVISTA”. Tämän jälkeen kaikki tietosi poistuvat palvelusta, lukuun ottamatta nimeäsi ja raportin poistamispäivämäärää (voit jälkeenpäin kirjautua palveluun ja katsoa, milloin raportti on luotu, ja milloin tietosi on poistettu).

Mikä on Digivakuus?

Digivakuus takaa vuokralaisen maksuvelvoitteet ja korvaa vuokranantajan menetykset vahingon tai maksukyvyttömyyden sattuessa, kuten esimerkiksi maksamattomat vuokrat, loppusiivous ja vesimaksut.

Takaus on aina iso päätös, ja tämän vuoksi selvitämme jokaisen vuokralaisen maksukyvyn digitaalisesti ennen vakuuden tilaamista (Open Banking). Menetelmä on EU:n sääntelemä-, pankkien virallinen rajapinta. Se on 100% turvallinen, ja täsmälleen sama kuin mitä kaikki suomalaiset Finanssivalvonnan alla toimivat luottolaitokset käyttävät tehdessään automatisoituja- ja nopeita luottopäätöksiä.

Huomaa, että ihminen ei missään vaiheessa näe vuokralaisen tietoja ilman lupaa – ei vuokranantaja, eikä  myöskään Digivakuuden henkilökunta: vakuuskelpoisuus tehdään 100% koneellisesti.

Mitä Digivakuus maksaa?

Hinnat alkavat 3,40€ / kk. Voit valita vakuuden 500-3000€ väliltä, ja kk-maksu riippuu valitsemastasi vakuussummasta. Tyypillinen vakuussumma on 1500€ - sen kk-hinta on 9.95€ / kk, jos maksat vuosittain.

Digivakuus maksetaan maksukortilla (VISA, MasterCard) - korttia veloitetaan automaattisesti joko vuosittain tai kuukausittain.

Maksamalla vuosittain saat 23.50% alennuksen.

Mitä Digivakuus™ korvaa?

Digivakuus kattaa Vvuokralaisen velvoitteiden laiminlyönnistä aiheutuvat vahingot ja kulut, muun muassa maksamattomat vuokrat, sekä laiminlyönneistä aiheutuneet korjaus- ja siivouskustannukset.

Jos Digivakuus korvaa vuokranantajalle velvoitteita vuokralaisen puolesta, vuokralainen maksaa korvaukset takasin Digivakuudelle. Vuokralaisella on siis syys hoitaa vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteet.

Kuka päättää korvauksista?

Digivakuus. Päätös tehdään sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla on asiaan liittyen. Esimerkiksi, jos vuokralainen ei ole maksanut vuokria sopimuksen mukaisesti, mutta vuokralainen väittää, että vuokrat maksettu, voimme luvallasi tarkistaa asian pankkitililtä (digitaalisesti), ja vahvistaa asian Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuvien esittämään näyttöön.

Kiitos kun käytät Digivakuus™ -palvelua

Olemme täällä sinua varten, ja jos sinulla tulee kysyttävää korvauksiin liittyen, tai tarvitset muunlaista apua, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Team Vuokratieto

apua@vuokratieto.fi
029 0020 507