Tietokeskus

Usein kysytyt kysymykset
Valitse alta kuka olet: Vuokranantaja tai Vuokralainen.

Miten aloitan?

Aloita avaamalla käyttäjätili verkkopankkitunnuksillasi ja yhteystiedoilla – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).

Pyydä vuokralaista avaamaan käyttäjätili

Jotta löydät vuokralaisen palvelusta, hänen täytyy ensin avata käyttäjätili. Samassa yhteydessä teemme  vuokranhakijalle riskianalyysin – haemme vuokralaisen luottotiedot ja pankkitilin tapahtumat.

Jotta vuokranhakija tietää miten toimia, sinun tulee vuokranantajana pyytää vuokranhakijaa avaamaan käyttäjätili osoitteessa Digivakuus.fi – tilin avaaminen ottaa aikaa minuutin ja palvelun käyttäminen on vuokralaiselle täysin ilmaista.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu avaamaan tiliä?

Tässä tapauksessa emme voi myöntää Digivakuutta. Huomaathan kuitenkin, että jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä, tämä voi tarkoittaa sitä, että vuokranhakija tietää, ettei tule läpäisemään testiä (esimerkiksi, vuokranhakija tietää, että hänen tulonsa ovat hyvin epäsäännölliset ja maksukyky ei riitä vuokranmaksuihin).

Ovatko palvelut käytettävissä heti tilin avaamisen jälkeen?

Kyllä – koko homma hoidetaan digitaalisesti – Digivakuus on tilattavissa välittömästi tilin avaamisen jälkeen ja vakuus astuu voimaan heti tilaamisen jälkeen.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Kyllä. Vuokranantajana ja vuokravälittäjänä voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Miten poistan käyttäjätilini?

Tietosi, eli nimesi ja yhteystietosi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse pyytää poistamaan tilisi, ellei tilillä ole sellaisia tapahtumia, jotka edellyttävät tilin säilyttämistä (esimerkiksi aktiivinen Digivakuus -tilaus).

Miten tunnistatte käyttäjät?

Kaikki käyttäjät tunnistetaan vahvalla menetelmällä, verkkopankkitunnuksia käyttäen. Voit siis olla varma siitä, että vuokranhakija on se henkilö, kuka hän väittää olevansa, ja myös vuokralainen voi olla varma sinun henkilöllisyydestäsi.

Miten tilaan Digivakuuden?

Tilaaminen on hyvin helppoa: hae vuokralainen palvelusta ja tilaa. Katso ohjeet täältä.

Onko kaikkien vuokranhakijoiden mahdollista saada Digivakuus?

Valitettavasti ei. Ne vuokranhakijat, jotka riskitestin perusteella eivät tule suoriutumaan vuokranmaksuista, eivät saa vakuutta. Voitte tarkistaa vakuuskelpoisuuden joko paikan päällä vuokraustilanteessa, tai etukäteen (tarkistaminen ottaa aikaa noin minuutin).

Mistä näen, onko vuokranhakija vakuuskelpoinen?

Kun haet vuokralaisen palvelusta ja yrität tilata hänelle Digivakuutta, palvelu ilmoittaa, jos vakuuskelpoisuutta ei ole > ”Valitettavasti vuokralainen ei ole vakuuskelpoinen”.

Mitä vaatimuksia palvelun ottamiselle on?

Voimassa oleva kirjallinen vuokrasopimus, kotivakuutus ja alkutarkastus (valokuvat), jotta mahdollisen vahingon sattuessa korvauspäätös voidaan tehdä. Vuokralaisen tulee myös läpäistä palvelun riskitesti.

Mikä on 'sopiva' vakuusmäärä?

Vakuusmäärä on 500 – 3000 euroa. Vakuusmäärän valinnassa on 250 euron stepit: esimerkiksi 500, 750, 1000, 1250, … Määräksi valitaan yleensä kahden kuukauden vuokraa vastaava määrä. Esimerkiksi, jos vuokra on 700 € / kk, voit ottaa joko 1250 € tai 1500 € vakuuden. Digivakuus kattaa vahingot tähän määrään asti.

Opiskelijat

Opiskelijan tapauksessa on olemassa riski, että automatiikka tulkitsee vuokranhakijan olevan maksukyvytön. Teemme kuitenkin manuaalisesti poikkeuksia, eli voimme pyynnöstä selvittää vuokranhakijan maksukyvyn muilla tavoin kuin koneellisesti, eli selvittää suullisesti opiskelupaikan ja tulevat opintotuet, ja sen jälkeen muuttaa raportin pisteet niin, että halija on vakuuskelpoinen. Myös takaus on mahdollinen (lue alta).

Luottotiedoton / jos pisteet eivät riitä

Jos hakijan pisteet eivät riitä esimerkiksi tulojen tai luottotietojen vuoksi, takaaja voi ottaa vastuun maksuvelvoitteista. Tässä tapauksessa Digivakuus otetaan takaajalle - lue lisää täältä. Sinun tulee lisätä takauksesta lausekkeet vuokrasopimukseen - löydät esimerkkilausekkeet täältä.

Mitä jos vuokralaisia on kaksi?

Jos vuokralaisia on kaksi, yksinkertaisin tapa on se, että Digivakuus otetaan molemmille, eli jaetaan esim. 1500€ vakuus kahteen 750€ vakuuteen. Lue lisää täältä.

Miten hoidatte GDPR:n?

Käyttäjä voi milloin tahansa tarkistaa tiedot joita hänestä ylläpidetään, sekä tuhota ne. Esimerkiksi vuokranhakija voi milloin tahansa tarkistaa häntä koskevan vakuuspäätöksen: miltä se näyttää, kuka sitä on katsonut, ja missä vaiheessa se on poistettu.

Mikä on Digiraportti?

Tarkistamme jokaisen vuokranhakijan taustat ennen Digivakuuden myöntämistä. Vuokralaisten taustaselvityksessä käytämme luottotietoja, sekä pankkitilin tapahtumiin perustuvaa riskianalyysia, jossa selvitämme maksuhäiriöt, maksukyvyn eli tulot ja menot, sekä luotot ja uhkapelaamisen. Lue lisää täältä.

 Miten tarkistan vuokranhakijan vakuuskelpoisuuden?

Hyvin helposti. Pyydä vuokranhakijaa kirjautumaan palveluun – tämä on vuokranhakijalle maksutonta. Sen jälkeen hae vuokranhakija palvelusta ja klikkaa TILAA DIGIVAKUUS -nappia: palvelu kertoo, jos vuokranhakija ei ole vakuuskelpoinen (tässä tapauksessa ko. vuokranhakijalle ei voida tilata Digivakuutta).

Voiko vuokralainen menettää vakuuskelpoisuuden kesken vuokra-ajan?

Ei voi. Teemme siis testin- ja päätöksen ainoastaan yhden kerran (emme seuraa vuokralaisen tilitapahtumia).

Voinko tilata Digiraportin erikseen – ilman Digivakuutta?

Kyllä – raportti on saatavana myös erikseen, hintaan 14,90 € (alv 24%). Korporaatioille ja vuokravälittäjille hinta on edullisempi. Lue lisää täältä.

Olen maksanut raportin mutta se ei ole saatavilla – mitä nyt tehdään?

Olet maksanut Digiraportin mutta vuokralainen on ehtinyt poistaa raportin ennen kuin ehdit nähdä sitä. Korvataanko tämä? Valitettavasti ei.

Ostohetkellä raportti on saatavilla, mutta vuokralaisella on kuitenkin oikeus poistaa tietonsa milloin tahansa, ja poiston jälkeen raportti ei ole enää saatavilla.

Mitä Digivakuus korvaa?

Vuokralaisen velvoitteiden laiminlyönnistä aiheutuvat vahingot ja kulut. Digivakuus kattaa muun muassa maksamattomat vuokrat, sekä laiminlyönneistä aiheutuneet korjaus- ja siivouskustannukset. Korvauksena maksetaan enintään valitsemasi vakuutusmäärä (500 € - 3 000 €). Digivakuus kattaa vuokrasopimuksen mukaisia velvoitteita, sekä toistaiseksi voimassa olevaan-, että määräaikaiseen sopimukseen.

Mitä Digivakuus ei korvaa?

Välillisiä vahinkoja: Digivakuus ei kata esimerkiksi menetettyjä vuokratuloja (vuokranantaja ei vuokrasopimuksen päätyttyä saa asuinhuoneistoa vuokrattua uudelleen). Digivakuus ei myöskään kata vahinkoja, joista vuokralainen ei vuokrasopimuksen perusteella ole vastuussa.

Kattaako Digivakuus myös mahdollisia vuokralaisen aiheuttamia vahinkoja asuntoon?

Digivakuus kattaa myös vahinkoja, samoilla periaatteilla kuin perinteinen rahavakuus, hyvää korvauskäytäntöä noudattaen.

Miten määritetään vahingon syntyminen?

Korvaukset ovat usein tulkintakysymyksiä, ja tässä on useimmiten tukeuduttava valokuviin (alku- ja lopputilanne). Myös paikan päällä käyminen voi olla joskus tarpeen. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että korvaamme sen, mitä useimmat vuokranantajat pitävät korvattavana vahinkona, esimerkiksi normaalia suuremmat naarmut lattiassa, selkeästi puutteellinen loppusiivous, tai jos seinästä puuttuu pala (sitä on vasaroitu). Nämä siis esimerkkeinä.

Miten määritetään, kuinka paljon korvataan?

Esimerkiksi asukas on vaurioittanut asunnon seiniä mikä ei ole normaalista käytöstä johtuvaa, niin miten määritellään korvauksen summa? Onko se automaattisesti vakuuden maksimisumma vai jotain muuta?

Normaalistakäytöstä johtumattomat vauriot korvataan siihen summaan asti mitä vaurion korjaaminen maksaa, kuitenkin aina valitun vakuussumman rajoissa (maksimi on 3000 €).

Yritämme tehdä nopeita päätöksiä, eli lähtökohtaisesti mieluummin korvaamme, sen sijaan että lähtisimme käyttämään tarpeettomasti aikaa asian tutkimiseen, ja pitkäkestoiseen neuvotteluun osapuolten kanssa.

Voiko omaa työtä vähentää vakuudesta?

Jos vuokranantaja tekee esimerkiksi loppusiivouksen-, tai pienen korjaustyön itse, oman työn osuutta ei voida vähentää. Ostopalvelut, kuten tarvikkeiden osuus voidaan vähentää. Oman työn osuus ei ole myöskään perimiskelpoinen kulu, eli sitä ei saa perittyä vuokralaiselta. Jos työ ostetaan ulkopuoliselta taholta, kaikki siihen liittyvät kulut ovat vähennettävissä (niiltä osin, kuin ostetuilla palveluilla korjataan nimenomaista vahinkoa).

Korvaako Digivakuus lemmikkien aiheuttamat vahingot?

Lähtökohtaisesti – kyllä. Voit lukea lisää blogista täältä.

Korvaako Digivakuus sopimussakon?

Lähtökohtaisesti kyllä.

Mitä teen ongelmatilanteessa?

Ota meihin yhteyttä täällä.

Kuinka kauan kestää saada korvaus?

Sopimuksen mukaan meillä on 7 päivää aikaa käsitellä- ja maksaa korvausvaatimus. Pyrimme kuitenkin käsittelemään kaikki korvausasiat 3 arkipäivässä.

Kuka päättää korvauksista?

Digivakuus. Päätös tehdään sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla on, asiaan liittyen. Esimerkiksi, jos sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme vuokralaisen luvalla tarkistaa asian vuokralaisen pankkitililtä automaattisesti, ja vahvistaa väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuvien esittämään näyttöön.

Mitä jos vuokralainen peruu kotivakuutuksensa?

Jos vuokralainen peruu kotivakuutuksensa kesken vuokrasopimuksen - Digivakuus korvaa ne vahingot, jotka myös rahavakuus hyvän korvaustavan mukaisesti korvaisi, esimerkiksi sisäikkunan rikkoutuminen. Vesivahingot, ja muut laajat vuokralaisen aiheuttamat vahingot käsitellään tapauskohtaisesti.

Mitä jos vuokralainen ei anna tarkastaa tilitietojaan maksamattomien vuokrien yhteydessä?

Vuokranantajan luvalla voimme tarkistaa maksut automaattisesti myös vuokranantajan pankkitililtä - tililtä jonne vuokrat on aikaisemmin maksettu.

Kuka tekee Digivakuus -tilauksen?

Tilauksen tekee vuokranantaja. Jos vuokraustilanteessa on käytössä vuokravälittäjä, tilauksen voi tehdä myös välittäjä.

Miten Digivakuus maksetaan?

Maksaminen tapahtuu maksukortilla, ja valita maksatko kuukausittain vai vuosittain - samaan tapaan kuin jos tilaisit Netflixin tai Spotifyn. Vuokravälittäjä voi maksaa myös laskulla.

Voiko Digivakuuden perua?

Kyllä, voit perua milloin tahansa, esimerkiksi silloin kun vuokrasopimus päättyy. Huomaa kuitenkin, että vakuusturva päätyy samalla.

Jos irtisanon kesken 12 kk kauden, palautetaanko loppuvuoden maksut?

Kyllä. Palautamme käyttämättä jääneet kuukaudet – lähetä pyyntösi osoitteeseen apua@vuokratieto.fi.

Menetänkö 20 % alennuksen, jos irtisanon kesken 12kk kauden?

Et menetä alennusta.

Miten aloitan Digivakuuden käyttämisen?

Avaa käyttäjätili ja olet valmis - vuokranantajasi löytää sinut nyt sovelluksesta, ja voi tilata Digivakuuden, jos raporttisi kokonaispisteet ovat 50 tai enemmän.

Miten aloitan Digiraportin käyttämisen?

Avaa käyttäjätili (luot samalla itsellesi raportin). Anna sen jälkeen vuokranantajallesi lupa katsella raporttia - tämän teet yksityisyysasetuksista.

Huomaa, että Digivakuuden tilaaminen ei edellytä raportin jakamista vuokranantajallesi.

Miten avaan käyttäjätilin?

Mene sovellukseen täältä. Avaa tili verkkopankkitunnuksillasi ja sähköpostiosoitteellasi – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).

Tilin avaamisen yhteydessä luot itsellesi raportin - jolla arvioimme vakuuskelpoisuutesi (palvelu hakee tiliotteesi automaattisesti).

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Vuokralaisena voit käyttää Digivakuutta yksityishenkilönä ja toiminimellä. Vuokranantajana voit avata käyttäjätilin myös osakeyhtiölle tai osuuskunnalle.

Mihin tarkoitukseen Digivakuus on tehty?

Digivakuus on tehty korvaamaan rahavakuus. Sinun ei siis tarvitse maksaa vuokranvakuutta, jos käytät vuokranantajasi kanssa Digivakuutta.

Miten Digivakuus toimii?

Se toimii samalla tavalla kuin perinteinen vuokranvakuus – jos sinulla jää esimerkiksi vuokria maksamatta, vuokranantaja joutuu käyttämään vuokranvakuutta kattamaan maksamattomat vuokrat. Digivakuuden tapauksessa Kkorvauksen vuokranantajalle maksaa kuitenkin Digivakuus - ei vuokralainen.

Digivakuus on omavelkainen takaus, joka annetaan vakuudeksi siitä, että vuokrasopimukseen perustuvat vuokralaisen velvoitteet tulevat täytetyksi.

Vakuuden ottajana ja takauksen edunsaajana on vuokranantaja.

Pitääkö minun korvata Digivakuuden perusteella maksetut takausmaksut?

Kyllä. Mikäli Digivakuus maksaa takauksen perusteella korvausta vuokranantajalle (joko osittain tai kokonaan), syntyy Digivakuudelle oikeus periä korvausta vastaava määrä vuokralaiselta. Vuokralaisen tulee siis huolehtia asunnon kunnosta ja loppusiivouksesta, sekä ja vuokrista ja muista vuokrasopimuksessa sovituista maksuista.

Kuka voi saada Digivakuuden?

Digivakuus tekee vakuuspäätöksen hakijakohtaisesti, samalla tavalla kuin luottolaitoksen tekevät päätöksen luotosta. Jos vuokranhakijana saat positiivisen vakuuspäätöksen, vuokranantajasi voi tilata sinulle Digivakuuden.

Miten otan Digivakuuden käyttöön?

Vuokralaisena sinun tarvitsee ainoastaan avata käyttäjätili – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Kuka tekee päätöksen korvauksista?

Digivakuus. Päätös tehdään suosimatta kumpaakaan osapuolta sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla asiaan liittyen on. Esimerkiksi, jos vuokranantaja väittää, että sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme luvallasi tarkistaa tämän pankkitililtäsi automaattisesti (ihminen ei näe tilitapahtumia), ja joko vahvistaa tai kumota väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuviin.

Mitä Digivakuus kattaa?

Vakuus kattaa samat asiat kuin perinteinen vuokranvakuus, eli maksamattomat vuokrat, vesimaksut, siivouskulut ja vastaavat, vuokranantajan valitsemaan summaan asti (500€ - 3000€).

Hakemukseni on hylätty – mitä teen?

Teemme automaattisen analyysin luottotiedoistasi, tuloistasi ja menoistasi, ja hylkääminen johtuu siitä, että kokonaispisteesi eivät ole riittävät. Voit tarkistaa raporttisi Vuokratiedosta ja katsoa puuttuuko raportista tietoja, kuten esimerkiksi tuloja. Sen jälkeen voit halutessasi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme apua@vuokratieto.fi, ja pyytää hakemusta käsiteltäväksi uudelleen (pyydämme sinua sen jälkeen tarkentamaan annettuja tietoja).

Tarvitaanko Digivakuuden tilaamiseen vuokralaisen suostumus?

Kyllä. Vakuuspalvelun tilaamiseen tarvitaan aina Vuokralaisen suostumus, joka annetaan avaamalla käyttäjätili palveluun. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että annat suostumuksesi käyttösopimuksen ehdoissa.

Voidaanko Digivakuus tilata useammalle henkilölle?

Digivakuus tilataan yhdelle henkilölle. Vuokrasopimuksessa vastuut voidaan kuitenkin jakaa sopimuksen allekirjoittaneille henkilölle (”asunnon haltijat”). Tällöin vakuusmäärä yleensä jaetaan tasan asunnon haltijoiden kesken, mutta on kuitenkin sovittavissa vuokranantajan ja vuokralaisten kesken, halutulla tavalla.

Voidaanko Digivakuuden tilata joku muu kuin vuokralainen?

Kuka tahansa voi tilata Digivakuuden, haluttuun asuntoon. Kyseinen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun vanhemmat asettavat vuokrasopimukselle vuokravakuuden lapsensa puolesta. Tässä tapauksessa palvelun tilaaja on sopimuksen osapuoli (Vuokratiedon käyttöehdot), ja vastuussa käyttöehtojen mukaisista velvoitteista.

Mihin tarkoitukseen Digiraportti on tehty?

Kun olet hakemassa vuokra-asuntoa, joudut usein toimittamaan vuokranantajalle tulo- ja menotietojasi. Digiraportti koostaa puolestasi kaiken tarvittavan tiedon tietoturvalliseen ja digitaaliseen raporttiin, jonka vuokranantajasi lukee sovelluksessa.

Digiraportti korvaa kaikki vuokranantajaa kiinnostavat tiedot: palkkatositteet, luottotiedot ja vuokranmaksuihin liittyvät maksutapahtumat tiliotteista. Jaat vuokranantajalle ainoastaan olennaisen, riskittömästi ja maksutta - muutamalla napin painalluksella.

Miten tiliotteet haetaan?

Tiedot haetaan digitaalisesti pankkitililtäsi, samalla Open Banking -menetelmällä kuin mitä kaikki suomalaiset luottolaitokset-, ja useimmat suomalaiset verkkokaupat käyttävät (pankkien maksunapit ovat nykyään pääosin Open Banking -teknologiaa).

Annat kertaluonteisen pääsyn tilisi tietoihin: kun tiedot on haettu (n. 20 sekuntia), Vuokratiedon pääsy tilitietoihisi päättyy.

Mitä tapahtuu tilitapahtumien hakemisen jälkeen?

Kun tiedot on haettu, Digiraportin tekoäly muokkaa tuhansista tilitapahtumistasi tietoturvallisen raportin, poistaen tilitapahtumista kaiken epäolennaisen, ja jättäen raporttiin pienen osan, eli ainoastaan sen, mikä vuokranantajaa ammatillisessa mielessä kiinnostaa.

Raporttiin päätyy ainoastaan tuloihin ja vuokranmaksuihin liittyvät tiedot. Loput tapahtumat poistetaan järjestelmästä jo raportin luomisvaiheessa.

Onko minun jaettava raportti, jos vuokra-asunnon omistaja pyytää sitä?

Ei ole. Voit edelleen lähettää tietosi ’vanhalla tavalla’, eli näyttää palkkatositteet ja muut pyydetyt asiakirjat vuokranantajalle, tai lähettää ne sähköpostin liitteenä, tai olla kokonaan luovuttamatta tietojasi (valinta on sinun).

Jos päätät lähettää tietosi sähköpostilla (palkkatositteet tai tiliotteet sähköpostin liitteenä), muista tietoturvasi, eli pyyhi/mustaa tapahtumista yli ne tapahtumat, jotka eivät kuulu vuokranantajalle.

Voinko nähdä tiedot etukäteen?

Kyllä. Kun sinulle on luotu raportti, saat nähtäväksesi raportin täsmälleen samanlaisena kuin mitä vuokranantajat näkevät katsoessaan raporttiasi.

Jos et vielä tiedä kenelle haluat jakaa raportin, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi. Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Voinko poistaa tietoni milloin haluan?

Kyllä. Tietojen poistaminen on hyvin helppoa: mene asetuksiin, klikkaa ”POISTA” ja ”VAHVISTA”. Tämän jälkeen kaikki tietosi poistuvat palvelusta, lukuun ottamatta nimeäsi ja raportin poistamispäivämäärää (voit jälkeenpäin kirjautua palveluun ja katsoa, milloin raportti on luotu, ja milloin tietosi on poistettu).

Näkeekö Digivakuus tilini tapahtumat?

Ei näe. Raportti luodaan koneellisesti, ja Vuokratiedolla yksikään ihminen ei näe pankkitilisi tietoja - missään vaiheessa.

Kuka näkee tietoni?

Tiedot ovat saatavilla ainoastaan niille palveluun rekisteröityneille vuokranantajille, joille olet antanut luvan lukea tietojasi.

Lisäksi, tietosi ovat saatavilla ainoastaan sovelluksessa: raporttia ei voi ladata sovelluksesta ulos.

Voinko määritellä kuka näkee tietoni?

Kyllä. Kun raportti on luotu, ja jos et vielä tiedä kenelle haluat jakaa raportin, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi.

Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Mikä on Open Banking?

EU:n PSD2 -regulaation alla toimiva-, ja Vuokratiedonkin käyttämä pankkien virallinen rajapinta tilitietojen jakamiseen, turvallisesti ja nopeasti. Järjestelmässä ovat mukana kaikki suomalaiset pankit, esimerkiksi Nordea ja Osuuspankki, ja se toimii oman pankkisi verkkopankkitunnuksilla.

Onko Open Banking turvallinen?

Kyllä - se on turvallisin tapa jakaa pankkitilin tiedot. Samaa menetelmää käytetään Suomessa esimerkiksi lähes kaikissa verkkopankkimaksuissa ja digitaalisten luottolaitosten tekemissä luottotarkistuksissa.

Jos olet hakenut lainaa suomalaisesta luottolaitoksesta, tai olet maksanut verkkokaupoissa ostoksiasi pankkien maksunapeilla, olet käyttänyt Open Bankingia, joko tietoisesti, tai tietämättäsi.

Onko Digivakuuden käyttäminen turvallista?

Kyllä, ehdottoman turvallista. Tietoturva on ollut alusta asti kehityksemme kulmakivi - tiedot kerätään-, säilytetään- ja poistetaan GDPR:n mukaisesti - tietoturvallisesti.

Maksaako Digivakuuden tai Digiraportin käyttäminen vuokralaiselle?

Ei - palvelu on vuokralaiselle täysin maksuton. Tilin avaaminen- ja palvelun käyttäminen on vuokralaiselle 100% maksutonta. Mitään piilokuluja ei ole, eli et missään vaiheessa tule saamaan meiltä laskua.

Et myöskään saa jatkossa 'ei-toivottuja' yhteydenottoja Digivakuuteen liittyen, keneltäkään, eli emme välitä tietojasi eteenpäin esimerkiksi markkinointitarkoituksissa.

Maksaako palvelun käyttäminen vuokranantajalle?

Palvelu on vuokralaiselle ilmainen ja vuokra-asunnon omistajalle maksullinen.

Myykö Digivakuus tietoni eteenpäin vuokranantajalle?

Ei. Tietoja annetaan vuokranantajan luettavaksi ainoastaan Digiraportin kautta, ja vuokranantajan maksama hinta raportista on korvaus Digiraportin tekemästä työstä: vuokranantaja saa luettavakseen jäsennellyn ja helppolukuisen raportin, sen sijaan että saisi sähköposteja, joissa on liitteenä sekalainen määrä tiliotteita ja palkkakuitteja.

Halutessasi voit itsekin tehdä saman kuin mitä Digiraportti tekee, eli tulostaa tiliotteet verkkopankista, tehdä ne tietoturvalliseksi peittämällä kaikki epäolennaiset tilitapahtumat, ja lähettää muokkaamasi tiliotteet vuokranantajalle.

Digiraportti tekee tämän kuitenkin puolestasi, ilmaiseksi, helposti ja tietoturvallisesti.

Miten poistan käyttäjätilini?

Tilitietosi, eli nimesi ja sähköpostiosoitteesi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse poistaa tilisi, ellei tilillä ole tapahtumia, jotka edellyttävät GDPR:n mukaisesti tietojen säilyttämistä.

Jäikö kysyttävää?

Ota yhteys myyntiin. 029 -numeroiden hinta matkapuhelimella soitettaessa 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min. Vaihde on auki arkipäivinä klo 09.00-17.00.

Your message has been submitted.
We will get back to you within 24-48 hours.
Oops! Something went wrong.