Vuokralainen - usein kysyttyä

Toivottavasti käyttökokemuksesi on miellyttävä. Mikäli sinulla on kysyttävää, luethan alla olevan UKK -osion. Jos et löydä vastausta UKK -osiosta, tai jos sinulla on muuta asiaa, voit ottaa meihin yhteyttä täältä.

Onko Vuokratiedon käyttäminen turvallista?

Kyllä, ehdottoman turvallista. Tietoturva on ollut alusta asti Vuokratiedon kehityksen kulmakivi - tiedot kerätään-, säilytetään- ja poistetaan GDPR:n mukaisesti - tietoturvallisesti.

Miksi käyttää Vuokratietoa?

Vuokratieto auttaa vuokranhakijaa kahdella tavalla:

1. Vuokratieto poistaa tarpeen rahavakuudelle - saat rahasi parempaan käyttöön, ja sinun ei tarvitse huolehtia vakuuden palauttamisesta.

2. Usein vuokranantajat haluavat tietää vuokranhakijan tulot, ja halutessasi voit käyttää Vuokratietoa myös tulotietosi jakamiseen vuokranantajalle - turvallisesti.

Miten aloitan?

Aloittaminen on hyvin helppoa. Avaa käyttäjätili Vuokratieto -sovellukseen. Sen jälkeen: 

1. Jos käytätte vuokranantajasi kanssa ainoastaan Vakuuspalvelua, olet valmis - muuta sinun ei tarvitse tehdä (vuokranantajasi löytää sinut nyt Vuokratieto -alustasta, ja voi tilata Vakuuspalvelun).

Huomaa, että vuokranantaja ei näe palvelussa mitään muuta kuin nimesi ja e-mail -osoitteesi, ellet anna hänelle lupaa katsella tietojasi (Vakuuspalvelun tilaaminen ei edellytä tietojen jakamista vuokranantajalle).

2. Jos haluat jakaa tietosi vuokranantajalle, anna vuokranantajallesi lupa lukea tietojasi – tämän teet parilla klikkauksella yksityisyysasetuksista.

Miten avaan käyttäjätilin?

Avaa tili verkkopankkitunnuksillasi ja sähköpostiosoitteellasi – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla). Tilin avaamisen yhteydessä palvelu pyytää sinua antamaan verkkopankkitunnukset uudelleen, tällä kertaa raportin luomiseksi (palvelu hakee tiliotteesi oman pankkisi virallisella- ja turvallisella rajapinnalla).

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Palvelu on toistaiseksi tarkoitettu ainoastaan kuluttajille (vuokralaisena). Vuokranantajana voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Mihin tarkoitukseen Digivakuus on tehty?

Vakuuspalvelu on tehty korvaamaan rahavakuus. Sinun ei siis tarvitse maksaa vuokranvakuutta, jos käytät vuokranantajasi kanssa Vuokratiedon Digivakuutta.

Miten se toimii?

Se toimii samalla tavalla kuin perinteinen vuokranvakuus – jos sinulla jää esimerkiksi vuokria maksamatta, vuokranvakuutta joudutaan käyttämään kattamaan maksamattomat vuokrat. Korvauksen vuokranantajalle maksaa kuitenkin Vuokratieto - ei vuokralainen.

Vakuuspalvelu on omavelkainen takaus, joka annetaan vakuudeksi siitä, että vuokrasopimukseen perustuvat vuokralaisen velvoitteet tulevat täytetyksi. Takaus annetaan vuokralaiselta vaadittavan rahavakuuden sijaan.

Vakuuden ottajana ja takauksen edunsaajana on vuokranantaja.

Pitääkö minun korvata Vakuuspalvelun perusteella maksetut takausmaksut?

Kyllä. Mikäli Vuokratieto maksaa takauksen perusteella korvausta vuokranantajalle (joko osittain tai kokonaan), syntyy Vuokratiedolle oikeus periä korvausta vastaava määrä vuokralaiselta. Vuokralaisen tulee siis huolehtia asunnon kunnosta ja loppusiivouksesta, sekä ja vuokrista ja muista vuokrasopimuksessa sovituista maksuista.

Kuka voi saada Vakuuspalvelun?

Vuokratieto tekee vakuuspäätöksen hakijakohtaisesti, samalla tavalla kuin luottolaitoksen tekevät päätöksen luotosta. Jos vuokranhakijana saat positiivisen vakuuspäätöksen, vuokranantajasi voi liittää sinut Vakuuspalveluun.

Miten otan Digivakuuden käyttöön?

Vuokralaisena sinun tarvitsee ainoastaan rekisteröityä Vuokratietoon – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Kuka tekee päätöksen korvauksista?

Vuokratieto. Päätös tehdään suosimatta kumpaakaan osapuolta sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla asiaan liittyen on. Esimerkiksi, jos vuokranantaja väittää, että sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme luvallasi tarkistaa tämän pankkitililtäsi automaattisesti (ihminen ei näe tilitapahtumia), ja joko vahvistaa tai kumota väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuviin.

Mitä Digivakuus kattaa?

Vakuus kattaa samat asiat kuin perinteinen vuokranvakuus, eli maksamattomat vuokrat, vesimaksut, siivouskulut ja vastaavat, vuokranantajan valitsemaan summaan asti (500€ - 3000€).

Hakemukseni on hylätty – mitä teen?

Teemme automaattisen analyysin luottotiedoistasi, tuloistasi ja menoistasi, ja hylkääminen johtuu siitä, että kokonaispisteesi eivät ole riittävät. Voit tarkistaa raporttisi Vuokratiedosta ja katsoa puuttuuko raportista tietoja, kuten esimerkiksi tuloja. Sen jälkeen voit halutessasi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme apua@vuokratieto.fi, ja pyytää hakemusta käsiteltäväksi uudelleen (pyydämme sinua sen jälkeen tarkentamaan annettuja tietoja).

Tarvitaanko Digivakuuden tilaamiseen vuokralaisen suostumus?

Kyllä. Vakuuspalvelun tilaamiseen tarvitaan aina Vuokralaisen suostumus, joka annetaan avaamalla käyttäjätili palveluun. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että annat suostumuksesi käyttösopimuksen ehdoissa.

Voidaanko Digivakuus tilata useammalle henkilölle?

Digivakuus tilataan yhdelle henkilölle. Vuokrasopimuksessa vastuut voidaan kuitenkin jakaa sopimuksen allekirjoittaneille henkilölle (”asunnon haltijat”). Tällöin vakuusmäärä yleensä jaetaan tasan asunnon haltijoiden kesken, mutta on kuitenkin sovittavissa vuokranantajan ja vuokralaisten kesken, halutulla tavalla.

Voidaanko Digivakuuden tilata joku muu kuin vuokralainen?

Kuka tahansa voi tilata Digivakuuden, haluttuun asuntoon. Kyseinen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun vanhemmat asettavat vuokrasopimukselle vuokravakuuden lapsensa puolesta. Tässä tapauksessa palvelun tilaaja on sopimuksen osapuoli (Vuokratiedon käyttöehdot), ja vastuussa käyttöehtojen mukaisista velvoitteista.

Mihin tarkoitukseen Vuokralaisraportti on tehty?

Kun olet hakemassa vuokra-asuntoa, joudut usein toimittamaan vuokranantajalle tulo- ja menotietojasi. Vuokratieto koostaa puolestasi kaiken tarvittavan tiedon tietoturvalliseen ja digitaaliseen raporttiin, jonka vuokranantajasi lukee Vuokratieto -sovelluksessa.

Vuokratiedon raportti korvaa kaikki vuokranantajaa kiinnostavat tiedot: palkkatositteet, luottotiedot ja vuokranmaksuihin liittyvät maksutapahtumat tiliotteista. Jaat vuokranantajalle ainoastaan olennaisen, riskittömästi ja maksutta - muutamalla napin painalluksella.

Miten tiliotteet haetaan?

Tiedot haetaan digitaalisesti pankkitililtäsi, samalla Open Banking -menetelmällä kuin mitä kaikki suomalaiset luottolaitokset-, ja useimmat suomalaiset verkkokaupat käyttävät (pankkien maksunapit ovat nykyään pääosin Open Banking -teknologiaa).

Annat kertaluonteisen pääsyn tilisi tietoihin: kun tiedot on haettu (n. 20 sekuntia), Vuokratiedon pääsy tilitietoihisi päättyy.

Mitä tapahtuu tilitapahtumien hakemisen jälkeen?

Kun tiedot on haettu, Vuokratiedon tekoäly muokkaa tuhansista tilitapahtumistasi tietoturvallisen raportin, poistaen tilitapahtumista kaiken epäolennaisen, ja jättäen raporttiin pienen osan, eli ainoastaan sen, mikä vuokranantajaa ammatillisessa mielessä kiinnostaa.

Raporttiin päätyy ainoastaan tuloihin ja vuokranmaksuihin liittyvät tiedot. Loput tapahtumat poistetaan järjestelmästä jo raportin luomisvaiheessa.

Onko minun luotava raportti, jos vuokra-asunnon omistaja pyytää sitä?

Ei ole. Voit edelleen lähettää tietosi ’vanhalla tavalla’, eli näyttää palkkatositteet ja muut pyydetyt asiakirjat vuokranantajalle, tai lähettää ne sähköpostin liitteenä, tai olla kokonaan luovuttamatta tietojasi (valinta on sinun). Jos päätät lähettää tietosi sähköpostilla (palkkatositteet tai tiliotteet sähköpostin liitteenä), muista tietoturvasi, eli pyyhi/mustaa tapahtumista yli ne tapahtumat, jotka eivät kuulu vuokranantajalle.

Muistathan myös, että emme voi myöntää Vakuuspalvelua, ellet ensin avaa käyttäjätiliä, ja samalla luo raporttia (käytämme raportin tietoja vakuuskelpoisuutesi selvittämisessä).

Voinko nähdä tiedot etukäteen?

Kyllä. Kun sinulle on luotu raportti, saat nähtäväksesi raportin täsmälleen samanlaisena kuin mitä vuokranantajat näkevät katsoessaan raporttiasi.

Jos et vielä tiedä kenelle haluat jakaa raportin, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi. Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Voinko poistaa tietoni milloin haluan?

Kyllä. Tietojen poistaminen on hyvin helppoa: mene asetuksiin, klikkaa ”POISTA” ja ”VAHVISTA”. Tämän jälkeen kaikki tietosi poistuvat palvelusta, lukuun ottamatta nimeäsi ja raportin poistamispäivämäärää (voit jälkeenpäin kirjautua palveluun ja katsoa, milloin raportti on luotu, ja milloin tietosi on poistettu).

Näkeekö Vuokratieto tilini tapahtumat?

Ei näe. Raportti luodaan koneellisesti, ja Vuokratiedolla yksikään ihminen ei näe pankkitilisi tietoja - missään vaiheessa.

Kuka näkee tietoni?

Tiedot ovat saatavilla ainoastaan niille palveluun rekisteröityneille vuokranantajille, joille olet antanut luvan lukea tietojasi.

Lisäksi, tietosi ovat saatavilla ainoastaan sovelluksessa: raporttia ei voi ladata sovelluksesta ulos.

Voinko määritellä kuka näkee tietoni?

Kyllä. Kun raportti on luotu, ja jos et vielä tiedä kenelle haluat jakaa raportin, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi.

Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Mikä on Open Banking?

EU:n PSD2 -regulaation alla toimiva-, ja Vuokratiedonkin käyttämä pankkien virallinen rajapinta tilitietojen jakamiseen, turvallisesti ja nopeasti. Järjestelmässä ovat mukana kaikki suomalaiset pankit, esimerkiksi Nordea ja Osuuspankki, ja se toimii oman pankkisi verkkopankkitunnuksilla.

Onko Open Banking turvallinen?

Kyllä - se on turvallisin tapa jakaa pankkitilin tiedot. Samaa menetelmää käytetään Suomessa esimerkiksi lähes kaikissa verkkopankkimaksuissa ja digitaalisten luottolaitosten tekemissä luottotarkistuksissa.

Jos olet hakenut lainaa suomalaisesta luottolaitoksesta, tai olet maksanut verkkokaupoissa ostoksiasi pankkien maksunapeilla, olet käyttänyt Open Bankingia, joko tietoisesti, tai tietämättäsi.

Maksaako Vuokratiedon käyttäminen vuokralaiselle?

Ei - palvelu on vuokralaiselle täysin maksuton. Tilin avaaminen- ja palvelun käyttäminen on vuokralaiselle 100% maksutonta. Mitään piilokuluja ei ole, eli et missään vaiheessa tule saamaan meiltä laskua.

Et myöskään saa jatkossa 'ei-toivottuja' yhteydenottoja Vuokratietoon liittyen, keneltäkään, eli emme välitä tietojasi eteenpäin esimerkiksi markkinointitarkoituksissa.

Maksaako palvelun käyttäminen vuokranantajalle?

Palvelu on vuokralaiselle ilmainen ja vuokra-asunnon omistajalle maksullinen.

Myykö Vuokratieto tietoni eteenpäin vuokranantajalle?

Ei. Tietoja annetaan vuokranantajan luettavaksi ainoastaan Vuokralaisraportin kautta, ja Vuokranantajan maksama hinta raportista on korvaus Vuokratiedon tekemästä työstä: vuokranantaja saa luettavakseen jäsennellyn ja helppolukuisen raportin, sen sijaan että saisi sähköposteja, joissa on liitteenä sekalainen määrä tiliotteita ja palkkakuitteja.

Halutessasi voit itsekin tehdä saman kuin mitä Vuokratieto tekee, eli tulostaa tiliotteet verkkopankista, tehdä ne tietoturvalliseksi peittämällä kaikki epäolennaiset tilitapahtumat, ja lähettää muokkaamasi tiliotteet vuokranantajalle.

Vuokratieto tekee tämän kuitenkin puolestasi, ilmaiseksi, helposti ja tietoturvallisesti.

Miten poistan käyttäjätilini?

Tilitietosi, eli nimesi ja sähköpostiosoitteesi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse poistaa tilisi, ellei tilillä ole tapahtumia, jotka edellyttävät GDPR:n mukaisesti tietojen säilyttämistä.